15 жовтень о 09:24

Музей – із глибокою вдячністю українським воїнам, які боронять нашу землю.
Мелітопольський курган… Про його дослідження, деякі знахідки у похованнях представників еліти скіфського суспільства – все це можна почитати у наших дописах.
Особливо цікавою є історія виявлення схованки (тайника) у пограбованій могилі чоловіка. Відомий археолог Олексій Тереножкін, який керував дослідженням кургана, висловив щире захоплення, побачивши золоту оббивку горита – велику пластину з рельєфними зображеннями античних героїв.

Крім того, у схованці лежали бронзові деталі військового обладунку – наборного поясу, а також золоті пластинки – мініатюри зі сценою вшанування богині. Розміщення речей чітко зафіксовані на кресленні. Борис Мозолевський – учень Олексія Тереножкіна, висловив припущення, що пластинки прикрашали стрічку. Вона позначала жрецький статус небіжчика, адже налобні пов’язки властиві індоєвропейським народам як сакральні убори.

Розглянемо сцену, подану на мініатюрах: жінка, мабуть, богиня, в ошатному вбранні сидить на троні. У лівій руці вона тримає дзеркало. Перед богинею стоїть чоловік з ритоном у правій руці. Цей сюжет називають адорацією: вшанування богині, щоб одержати від неї благословіння. Дзеркало є атрибутом богині Аргімпаси – богині любові, а ще, як зазначив Геродот – вона була покровителькою скіфів царських.

У Мелітопольському кургані зафіксовано 51 пластинку зазначеного типу. Розміри: 37 х 35 мм, за умови, що їх нашивали в один ряд на смужку тканини, то її довжина складе близько двох метрів (точніше – 178,5 см), тобто, задовга для налобної пов’язки. А якщо придивитись до згаданого вище креслення, то добре помітно, що більшість пластинок (30 екз.) лежать компактно, а частина – складають дві смужки. Таким чином, можна уявити, що 30 аплікацій були прикріплені у два ряди на текстильну чи шкіряну основу, отже – утворювали смугу шириною 7-8 см, довжиною близько 60 см, що відповідає (приблизно) окружності чоловічої голови. Завдяки поєднанню щільної «підкладки» і металевих накладок витримано циліндричну форму убору, який прикрашали дві стрічки з рештою пластин, розміщених в один ряд – відповідно 10 і 11 аплікацій. Їх довжина складе 35-40 см. Ці стрічки, мабуть, спускались від потилиці до плечей. Аналогічна форма є характерною відзнакою високого соціального становища у персидському вбранні, а також інших давніх народів – мідійців та сагартіїв.

Отже, головний убір скіфа, похованого у Мелітопольському кургані, мав сакральне значення: його форма призначена для демонстрації зображення символічної сцени, присвяченої культу Аргімпаси, її функція покровительки скіфів – царів, а також всіх воїнів, належних до вищих верств.

Збережена пам’ять про минуле – то підмурок перемоги України в наші дні. У пам’яті – наша сила, наша правда!

Тримаємо стрій! Разом – до перемоги!
🇺🇦 Слава Героям! Слава Україні!
🇺🇦 Допомогти захисникам України – https://bit.ly/3qbDpnc 🇺🇦