21-22 листопада 2016 р. співробітники Музею історичних коштовностей України виступали з доповідями на науковій конференції в Національному музеї історії України, в секції “Історія розвитку ювелірного мистецтва в Україні”.

21-22 листопада 2016 р. у Музеї історичних коштовностей України відбулися чергові “Музейні читання”. Цього року конференція була Всеукраїнською: в ній взяли участь, крім київських, дослідники з Черкас, Чигирина, Коломиї, Чернігова, Харкова, Дніпропетровська. Було представлено 27 доповідей (35 авторів), відбулися наукові дискусії і на засіданнях, і “в кулуарах”, а як відомо, такі обговорення часто бувають надзвичайно плідними.

Вперше за 23 роки існування наукових конференцій МІКУ за наказом колишнього гендиректора НМІУ Т.В. Сосновської її було проведено у приміщенні Національного музею історії України. Можливо, ця обставина зменшила число учасників наших “Музейних читань”. Але вона все ж відбулася! І всі учасники відзначили, що всупереч несприятливим умовам, конференція зберегла творче піднесення та високий науковий рівень.

На початку роботи конференції, за традицією, було згадано видатних учених, які вже відійшли. Цього року присутні на засіданні віддали данину пам’яті та пошани відомим українським археологам Б.М. Мозолевському та В.І. Бідзілі з нагоди їхнього 80-річчя. Науковці не тільки зробили значний внесок у розвиток української культури, але й сприяли народженню нашого славного музею – “Скарбниці України”.

Всі, хто брав участь у наших конференціях, відмічав, що в програмі ніколи не було нецікавих тем. Не можна залишитись байдужим, коли у доповіді представлені архівні документи, які висвітлюють долі людей, що віддавали свої сили на збереження культурних цінностей. Привернули увагу аналіз творів античних ювелірів: семантика образів, технологія виготовлення та поєднання різних видів прикрас; інтерпретація знахідок зі скіфських курганів – оздоб зброї та вузди; секрети давньоруських майстрів, які виготовили унікальну гривну із колекції МІКУ, змістовне наповнення та художні особливості сережок часів Золотої Орди. А як захопили слухачів розвідки про мистецькі процеси, які відбилися у творах XVIII – XX ст. Це і оклади Євангелія, потири, декор яких виконали відомі ювеліри, і згарди – витвори гуцульських народних майстрів. Наш музей може пишатися тим, що ще в 1986 р. започатковане вивчення сучасного ювелірного мистецтва. Завдяки наполегливості тогочасного керівництва Музею історичних коштовностей України в експозиції був створений розділ “Сучасне ювелірне мистецтво України”. Автори, які представляли цю тему, відображали у творах естетику 60-х – 80-х років. На конференції прозвучали доповіді, в яких науковці показали, що ювелірні школи та напрямки того часу стали основою для творчості художників сьогодення.

Отже, впродовж двох днів науковці із різних закладів: музеїв, заповідників, науково-дослідних інститутів мали нагоду зустрітися з колегами, обмінятися думками з приводу нових досліджень в царині історії художньої обробки металів, особливостей ювелірних технік і прийомів (від давнини і до сьогодення), обговорити результати вивчення музейних колекцій, окремих експонатів тощо. Ми не робимо секційних засідань, адже фахівці з вивчення мистецтва різних часів і народів залюбки беруть участь у всіх засіданнях: слухають доповіді колег, дискутують з ними… Насправді, мистецтво живе поза часом і простором!