14 грудня о 15:43

✨ Повертаємось до розповідей про експонати виставки «Скарби Криму. Повернення», що триває в музеї. Сьогодні предмет нашої уваги – чудові парні сережки, знайдені у 2008 році під час розкопок некрополю Джурга-Оба, поблизу с. Завітне (до 1948 року – Яниш-Такил), Керченського району в АР Крим (керівник О. Єрмолін). Сережки разом із двома перстнями та двома браслетами, інкрустованими червоним камінням, виявили в сховках розграбованого склепу. У склепі також були фрагменти прикрас коштовної зброї та дві пошкоджені срібні двопластинчасті фібули, характерні для готського жіночого убору. Ймовірно, тут містилися чоловіче й жіноче поховання.

Сережки складаються з кількох елементів, з’єднаних у ланцюжок: незімкненого дротяного кільця, лунниці, спрямованої донизу ріжками, багатогранної намистини й листкоподібної підвіски. Такі елементи зустрічаються в ювелірних виробах ранньовізантійської доби як поодинці, так і в різних комбінаціях. Прикраси у формі лунниць в римський час і раннє середньовіччя були поширені від Піренеїв до Приуралля і від Скандинавії до Причорномор’я. Багатогранні або поліедричні намистини найчастіше прикрашали кільцеподібні сережки, мода на які поширилась в 5 столітті й охопила простір від Кавказу до Іберійського півострова. Форма листоподібної підвіски перегукується із формою фігурного щитка сережок, що їх виготовляли боспорські майстри в 5 ст. та деякими підвісками до намист цього часу.

Майже ідентичні сережки входили до складу так званого Ольвійського скарбу, який потрапив в колекцію П. Маврогордато і зрештою опинився в музеї Дамбартон-Окс. Інкрустовані сережки подібної конструкції виявлено також на території Болгарії та Італії.

🔺Сережки декоровано червоними пласкими вставками та вкрапленнями малахітового та білого кольорів в техніці перегородчастої інкрустації (її ще називають клуазоне від французького cloison — перегородка, перемичка). Ця техніка була відома насамперед на Сході, а в Північному Причорномор’ї та далі в Європі з’явилась в гунський час.

🔖 Такий стиль оформлення отримав назву поліхромний, тобто багатокольоровий стиль. Оздоблені численними самоцвітами вироби набули поширення ще в елліністичний період під східними впливом і завдяки встановленню усталених зв’язків із джерелами видобутку коштовних каменів. Але в епоху Великого переселення народів всі інші кольори поступились червоному і тріумфальне поєднання вогненно-червоного із золотом запанувало в коштовностях еліти від Сибіру до Британських островів.

🖊 Наталія Малюк, старша наукова співробітниця Скарбниці НМІУ

📌 Запрошуємо побачити цей та інші експонати, що розповідають про життя скіфів, давніх греків, пізніх скіфів, сарматів, аланів, гунів і готів на теренах Криму на виставці «Скарби Криму. Повернення» в Скарбниці Національного музею історії України. Музей працює щодня, крім понеділка, з 10:00 до 17:45 (каса до 17:00).

🏦 Адреса: вул. Лаврська, 9, корпус 12 (територія Національного заповідника “Києво-Печерська лавра”). Вхід до Лаври через головну браму.