3 липня о 09:25
Музей – із безмежною вдячністю українським воїнам, які боронять нашу землю.
Нещодавно ми розповідали про знахідки першої половини 13 століття у Чингульському кургані, дослідженому експедицією Інституту археології АН України (керівники Віталій Отрощенко і Юрій Рассамакін) неподалік с. Заможне Пологівського району Запорізької області у 1981 році. Під великим насипом знайшов спочинок половецький хан, який загинув у бою з монгольськими загарбниками.
Зокрема, мова вже йшла про два золототкані пояси, що лежали при похованому. Деякі прикраси до них були зроблені майстрами Західної Європи.
На одному з цих поясів були пряжка, наконечник та дві краплеподібні петлі із зображеннями лева та василіска.
Напівкругла рамка пряжки оздоблена візерунком із S-подібних пагонів. Візерунок виконаний в техніці виїмчастої емалі, тобто заглиблення для емалі виконані не напаяними перегородками, а утворені видаленням частини металу. Емалі зараз майже повністю втрачені, однак залишились незначні фрагменти червоного та синього кольорів. Планку пряжки прикрашає візерунок-плетінка з рослинними мотивами. Можливо, він теж був оздоблений емалями.
Особливо цікаві зображення на краплеподібних застібках. На одній немов би виступає із площини могутній лев із пишною гривою. Одна його лапа ледь позначена рельєфом, тіло виконано в горельєфі, а голова і шия вже мають скульптурний об’єм. Фігура вивільняється від обмежуючих рамок, набуваючи життя та виразності.
На другій застібці зображення в невисокому рельєфі і вражає насамперед дивним виглядом двоногої істоти з крилами та довгим хвостом, що завершуються пальметами. На довгоносій голові можна помітити гребінь-завиток. Таке зображення відповідає середньовічним уявленням про фантастичного василіска, що має тіло півня та хвіст змія. Саме у вигляді василіска зображували диявола, якого перемагає Христос.
Таким чином, поєднання образів василіска і лева мало, очевидно, символізувати перемогу над дияволом.
Однак, слід зазначити, що в середньовічній символіці одна й та сама тварина могла наділятися протилежними характеристиками. За словами Блаженного Августина, одне й те саме може означати різне, зокрема, лев може означати як Господа, бо „переміг лев від Юдиного племені“, так і диявола, бо „поправ лева та дракона“.