30 квітня о 10:32

Музей – із глибокою вдячністю українським воїнам, які боронять нашу землю.

1954 року археологічна експедиція Інституту археології АН України, яку очолював Олексій Тереножкін, дослідила скіфський курган IV століття до н.е. на околиці міста Мелітополя. В кургані, згодом названому Мелітопольським, було відкрито дві гробниці – Центральна, чоловіча, і Бокова, жіноча.

Центральна гробниця виявилася вщент пограбованою ще давніми грабіжниками. Проте археологам вдалося знайти сховок, в якому знаходилися предмети військової амуніції – горит (в ньому колись знаходилися лук і стріли – від них залишилися тільки наконечники стріл), пояс з бронзовим набором та 51 золота пластина із зображенням скіфа перед богинею (оздоба якоїсь стрічки).

Горит був прикрашений золотими пластинами, що покривали лицьовий бік та дно.

Велика пластина добре відома завдяки дуже реалістичним та детальним зображенням сцен із легенд про життя грецького героя Ахілла, який уславився своїми подвигами під час Троянської війни. Є на пластині зображення сцен протистояння тварин, чудові фризи із рослинними візерунками. А от зображення на невеликому боковому виступі часто випадає з поля зору, оскільки воно знаходиться осторонь загальної композиції.

У прямокутній рамці відтворено сцену атаки пантери двома грифонами. Зображення дуже динамічне. Кішка стала дибки і намагається здолати хоч одного грифона, вчепившись зубами йому в шию. Грифони представлені парою: зліва – самка, справа – самець. Вони атакують у звичній манері – намагаються придавити жертву лапами або вчепитися ними в тіло супротивника, також хапаючи його дзьобами.

Несподіваний сюжет, адже зазвичай ми бачимо цих хижаків у спільних сценах нападу на копитних тварин. Проте, він має дуже важливе ритуальне значення і міфологічне наповнення.

Сцени нападу на копитних тварин у давні часи символізували жертви, які люди приносять богами. Хижаки у цих сценах виступали «представниками» богів, їх умовними замінниками. Хижаки різного роду відповідав богам тієї чи іншої сфери світу. Адже в давнину люди уявляли, що всесвіт складається з трьох сфер: верхньої небесної, середньої земної та нижньої підземної чи підводної. Відповідно й хижаки представляли ці три сфери: крилаті грифони – небесну, могутні леви – середню, безжальні пантери – нижню.

Грифони поставали як посланці верховного бога (греки називали їх «собаками Зевса) та виконавці його волі. Левів часто порівнювали з воїнами, що уславилися своїми звитягами, вони символізували царську родину. А пантери були вихідцями з нижнього хтонічного світу, уособлюючи його темну сторону, що несе смерть.

Отже, сцена, в який зображено грифонів, що напали на пантеру, вірогідно, позначала ідею переборення смерті заради торжества життя.

.

🇺🇦 Допомогти захисникам України – https://bit.ly/3qbDpnc 🇺🇦

.

#МелітопольськийКурган #скіфи #ОлексійТереножкін #горит #грифон #пантера #ЗапорізькаОбласть #ІнститутАрхеології