27 лютий о 12:31

Музей – із глибокою вдячністю українським воїнам, які боронять нашу землю.
В усі часи людей приваблювала природна краса та досконалість перлів. Вони вабили своїм таємничим полиском, що нагадував місячне сяйво, живою природньою теплотою і водночас холодною емоційною відстороненістю. Білий колір, який не часто зустрінеш в природі, символізував чистоту і цнотливість.

Ювелірні вироби, доповнені перлами, з’явилися в Європі ще в античні часи. Надзвичайно популярними вони були у Середньовіччі, коли навчилися використовувати річкові перли. Більш вишукані та великі перлини потрапляли через торговців з таємничого Сходу – Перської затоки чи далекого острова Шрі-Ланка. Після відкриття Америки у 1492 році європейський ринок наситився новими надходженнями з берегів Карибського моря.

У зібранні нашого музею є декілька предметів кінця XVII – першої половини XVIII століття, де в оздоблені використані перли.

Один з них – ось ця прикраса, що, як вважається, була накладкою на ікону Богородиці. Вірогідно, її виготовили в одному з жіночих монастирів Києва, де у цей час активно діяли майстерні гаптувальниць.

Низка більших перлів окреслює зовнішній контур пердмета, а дрібнішими вигаптувано тло і об’ємний рослинний візерунок. Гілочки, листя з прожилками, пишні квіти мовбито вкриті першим інієм. Вони видаються скованими холодом, але в них продовжує пульсувати життя. Його ще більш відчутно у коштовних вставках, оточених перлами: прозорих діамантах, вправлених у вигадливі броші-розетки, яскраво-червоних рубінах, стриманих сапфірах, променистих аметистах, небесно-синіх скляних вставках.

Якщо уважно розглядати картини ХV-XVII століть можна побачити чимало різноманітних прикрас, в яких залучені перли. Ми пропонуємо зупини свій погляд на трьох жіночих портретах, що походять з різних країн Європи.

Портрет роботи Сандро Ботічеллі (між 1480 і 1485 роками) – Сімонетти Веспуччі (1453-1476), Незрівнянної Сімонетти, коханої Джуліано Медічі, молодшого брата Лоренцо Медічі, відомого правителя Флоренції. Краса і тендітність.

Невеликі перли, ідеально підібрані за розмірами, слугують доповненням складної зачіски. Окремі прядки пишного волосся заплетені кісками. Три тонших спускаються по обидва боки голови, на кінцях їх зав’язано вузлами, що переходять у три жмутка звивистих локонів, які нагадують струменисте полум’я (мабуть, вони символізували пристрасть і вогонь кохання). Три низки перлів поєднують ці прядки, відтіняючи своєю білизною світле волосся дівчини.

Товсті прядки віночком охоплюють голову зверху, сплітаються вузлом позаду і двома косами спускаються на груди, утворюючи своєрідну прикрасу (на кінці коси поєднуються тканинною прикрасою). Ці прядки оздоблені вплетеними у волосся низками перлів, що розташовані на певній відстані одна від одної.

Вінцем прикрас є низка з п’яти великих перлин, розташованих нагорі. Вони прикривають проділ і візуально поєднуються з верхньою прикрасою – золотою квіткою, увінчаною круглим червоним каменем. Від неї відходять назад три пера, які своїм кольором гармонійно пасують до перлин…

Другий портрет роботи іспанського художника Дієго Веласкеса (1631-1632 роки) – королеви-консорт Єлизавети Французької (Élisabeth de Bourbon, 1602-1644), першої дружини Філіпа IV Іспанського. Велич та благородство.

Три поєднаних низки перлів середніх розмірів утворюють своєрідну перев’язь, яка спускається з правого плеча королеви до її лівого боку і, підіймаючись на спині, плавно охоплює ліве плече. Звивиста стрічка перлів вигідно виділяється на складному гаптованому візерунку плаття і контрастує з чіткою вертикаллю срібних ґудзичків…

Третій портрет роботи невідомого німецького художника (XVII ст.) – наречена з аристократичної сім’ї з Нюрнбергу. Розкіш та вишуканість.

Доволі масивний головний убір (Brautkrone, тобто весільна корона) з чільної сторони суцільно розшитий перлами різних розмірів – від великих до найменших. Гаптування утворює складні рослинні візерунки у бароковому стилі.

Перли також доповнюють надзвичайно коштовні нагрудні прикраси нареченої. А тендітність і цнотливість дівчини, попри масивну велич прикрас, підкреслює ніжна квітка рожевої троянди…

Картини допомагають зазирнути в світ минулого, відчути подих життя, що застиг в музейних експонатах – німих свідках давніх часів.

.