20 лютий о 10:04 

Музей – із глибокою вдячністю українським воїнам, які боронять нашу землю.

Люди в усі часи цінували стародавні предмети. Їх наділяли певним особливостями, адже вони були зроблені пращурами і, як вважалося, набули за століття певної магічної енергетики, увібравши в себе потужність молитов і життєдайної сили попередніх поколінь.
Найперше це стосувалося культових предметів, прикладом чого є ця панагія – нагрудна прикраса, атрибут православного священника високого рангу.

Основу складає кругла камея з каменю чорного кольору (гагату) з погрудним зображенням Богоматері. Зображення виконане у невисокому рельєфі, заокругленому до тла.

У Богоматері вузький овал обличчя, великі глибоко посаджені очі. На чолі, вкритому мафорієм, хрестоподібно розташовані чотири просвердлені крапки, що символізують хресне знамення.

Німб окреслено подвійною врізною лінією і прикрашено гравійованим орнаментом лози з навскісними рисочками. Обабіч німба врізна монограма Богоматері MP | ΘΥ (з титлами над літерами), що є скороченням від грецького Μητερ Θεου —Матір Божа.

Цю камею вирізьбив візантійський майстер у ХІІ столітті. Вона довгий час була в ужитку, про що свідчить сильна затертість рельєфу.

А ось оправа була виготовлена десь у ХV столітті, можливо, руськими майстрами.

Вона зроблена із золота, має срібну гладеньку пластину зі зворотного боку. З чільного боку рамку оправи прикрашає рослинний ажурний сканий візерунок, оточений по обидва боки сканим джгутом з 6-ма золотими петельками, які закріплюють камею.

Через однакові проміжки розміщено 6 округлих вставок у глухих кастах: вгорі та визу – зі скла блакитного кольору, по боках – по дві вставки гранатів. Кольори вставок, їх кількість та розташування пов’язані із символікою Богородиці.

До оправи шарніром кріпиться грановане порожнисте вушко, у отвори з його боків протягнуто ланцюжок із пластинчастих ланок (він, вірогідно, більш пізнього походження), а з чільного – вставлено гранат у касті з гофрованої стрічки. Обабіч вигравійовано монограму Христа – ІС | ХС.

Очевидно, що панагія довгий час була культовою реліквією та зберігалася в якомусь храмі чи монастирі, або й, навіть, передавалася у спадок у якісь родині. Але про це можна тільки здогадуватися. Наприкінці ХІХ століття вона потрапила до зібрання Варвари і Богдана Ханенків і невдовзі стала музейним експонатом, розповідаючи прийдешнім поколінням про минулі часи.

.

🇺🇦 Допомогти захисникам України – https://bit.ly/3qbDpnc 🇺🇦

.

#Богоматір #Богородиця #панагія #камея #Візантія #Ханенко #БогданХаненко #ВарвараХаненко