11 лютий о 07:38 

Музей – із глибокою вдячністю українським воїнам, які боронять нашу землю.
#ЦьогоДня 11 лютого 1670 року народився український козацький літописець Самійло Васильович Величко.

Він походив з козацької родини з села Жуки на Полтавщині. Навчався в Києво-Могилянському колегіумі, по закінченню якого у 1690 році його скерували до генерального військового писаря Василя Кочубея.

З того часу Самійло Величко опинився у самому вирі буремних подій мазепинської доби. Він займався канцелярською службою, вів документацію, переписку, був дипломатичним посланцем, брав участь у походах.

На початку 1705 року Величка ввели до Генеральної Військової Канцелярії. Він був близьким до гетьмана Мазепи, що, зрештою, і визначило його долю. Наприкінці 1708 року Величка арештували, і до 1715 року він перебував в ув’язненні на Чернігівщині.

Після звільнення Самійло Величко оселився спочатку в Диканьці, а згодом повернувся до рідних Жуків.

За часи служби він зібрав велику кількість різних документів, спогадів, книжок, які стали основою для написання «Сказання про війну козацьку з поляками», присвячену подіям Хмельниччини, а далі – «Повісті літописної про малоросійські та частково інші події» (у кількох частинах), засновану переважно на подіях, учасником яких був сам автор.

Його твори написані в жанрі літопису, тобто послідовно-хронологічного викладення подій, що був популярний не тільки у давньоруські часи, але й в період Козацької України. Ґрунтувалися такі оповіді на власних спостереженнях авторів, спогадах сучасників, документальних матеріалах (урядових офіційних і приватних листах, актах, грамотах, універсалах), творах чужоземних істориків, а часом і народних легендах та переказах.

Це було частиною народної пам’яті українців про події минулого, про, як писав Величко, «наших сармато-козацьких предків, що так само, як і чужинці, вели війни й славилися лицарською відвагою та богатирськими подвигами».

На жаль, не все написане Самійлом Величком зберіглося, оскільки його літопис за життя так і не був опублікований. Його оприлюднили вже у 1848-1864 роках. Але на той час «Літопис» мав величезне значення і як джерело для написання наукових історичних праць, і як важливий патріотичний твір про минуле в часи відродження національної самосвідомості українців.

.

Музей – це також літопис народу, виражений в предметах, що є безперечними свідками минулого.

Ось як цей срібний кухоль-кварта другої половини XVII століття, який ви можете побачити в нашому музеї на виставці «Європейська Україна. Доба Мазепи».

Кухоль має класичну циліндричну форму і прямокутну масивну ручку. Всю поверхню вкриває килим зображень, виконаних як гравіруванням, так і карбуванням за допомогою різних чеканів.

Сітчасті орнаменти підкреслюють зверху і знизу центральний фриз.

Основу центрального фризу складають чотири круглі медальйони в оправі з рослинного візерунку. Поміж медальйонами – образ самої богині землі, що мовбито прийшов з далеких скіфських часів.
У медальйоні під ручкою – воїн у парадному вбранні із сокирою-келепом в правій руці та бокалом у лівій.

Ліворуч від нього у медальйоні зображено шляхтича у традиційному для того часу вбранні (кунтуші та шапці з хутряною опушкою), який знаходиться в бенкетній залі і п’є з келиха, притримуючи лівою рукою шаблю на поясі.

Праворуч – зображено святого чи янгола, який в лівій руці тримає потир, з чаші якого підіймається змія, а правою вказує на нього та із засудженням дивиться на нас. Вірогідно, це образ янгола-охоронця, що нагадує про «зеленого змія» і остерігає від його спокуси.

В центральному медальйоні – герб, на щиті якого хрест з розширеними раменами на півмісяці (символ небесного покровительства та, водночас, символ перемоги християнства над бусурманством), а довкола літери – Ѧ Г П П. Завдяки ним вдалося визначити, що кухоль належав Ярошу Грицині, полковнику Паволоцькому у 1664-1671 роках. Грицина очолив полк після загибелі Івана Богуна та був самим активним учасником тих подій, про які у своєму «Літописі» писав Самійло Величко.

.

«Отож, ласкавий читальнику, коли що здасться тобі в цій моїй праці непевне й неправильне, то, може, воно так і є. Ти ж бо, коли добудешся досконаліших козацьких чи якихось інших літописів забудь лінощі, полай мене за невігластво в цій справі і, покладаючись на ті правдивіші літописи, …виправ мене даним тобі від Бога розумом. Бо нині, через сімдесят років після війни Хмельницького, важко домагатися досконалого знання і правди про ті військові події, тогобічні українські спустошення й сьогобічні шкоди. І це тому, що мало є… козацьких літописів, та й ті письменники, що я їх згадував, не викладають, мабуть, правдиво подій, а з ними і я сам; недаремно ж бо кажуть: кожна людина — лож! Ти ж, ласкавий читальнику й правдолюбцю, все те мені вибач і покрий своєю благостинею. Покірно прошу тебе цього і навзаєм бажаю тобі мати від найвищого Господа і Творця всі тимчасові і вічні блага.

Пильно і всеістинно правдешній Малої Росії син, тобі ж, читальнику-співвітчизнику, всіх благ завжди бажає твій брат і слуга Самуїл Васильович ВЕЛИЧКО, який був колись у генеральній військовій гетьманській канцелярії канцеляристом війська Запорозького».

(переклад сучасною українською мовою Валерія Шевчука)

.

🇺🇦 Допомогти захисникам України – https://bit.ly/3qbDpnc 🇺🇦

.

#СамійлоВеличко #козаки #Хмельниччина #ВасильКочубей #Мазепа #літопис #Хмельницький #ЯрошГрицина #ІванБогун #ПотавськаОбласть #Паволок #ПаволоцькийПолк #кухоль #кварта #ЗеленийЗмій

Кухоль-кварта.
Срібло. Карбування, гравірування.
Невідомий майстер. Польща, Україна (?). 1660-ті роки.

Зібрання Національного музею історії України.
Експонується на виставці «Європейська Україна. Доба Мазепи» у Скарбниці НМІУ.