3 лютий о 14:25 

Fes. Про що може розповісти головний убір кримської татарки
Виставка «MIRAS. Спадщина» у Скарбниці Національного музею історії України можна побачити жіноче кримськотатарське вбрання, яке надала АЛЄМ, громадська організація, а саме Есма Аджієва. Його створювали сучасні майстри, які взорувалися на вишукані зразки кінця 19 століття.

Жіночий традиційний костюм кримських татар – це комплекс із майже десятка елементів. Вбрання ретельно продумане, без жодної зайвої деталі. Це система зі взаємопов’язаних елементів одягу, головного убору, аксесуарів, що у знаках та символах відображають певну інформацію про свою володарку.

Отже, ми розповідатимемо вам про ключові елементи кримськотатарського костюму та почнемо з головних уборів та покривал.

У джерелах, датованих початком 17 століття, містяться відомості про понад 15 різноманітних вишитих головних уборів та прикрас для них, вишитих хусток та шалей у гардеробі однієї молодої кримської татарки.

Жіночий головний комплекс вбрання кримської татарки складається з головного убору фес, ювелірних прикрас до нього й білого покривала з вузьким вишитим декором по нижніх краях – фирланта або марама.

Фес з’явився в гардеробі кримських татарок у 17 столітті, постійно еволюціонував і є популярним донині. Кримськотатарський фес був не лише яскравим елементом одягу, а і вказував на національну та релігійну належність.

Найпоширенішим та найпрестижнішим матеріалом для пошиття фес був оксамит, рідше використовували атласну тканину.

Зазвичай фес одягали прямо або з невеликим нахилом уперед і праворуч, оскільки переважно з того боку нашивалася китиця із золотих ниток. Ознакою яскравого індивідуалізму був фес, який дівчата насували низько на брови.

Оформлення фес вирізнялося розмаїттям, але незмінним залишався принцип декорування, заснований на контрасті. Золотими монетами чи вишивкою із золотих ниток прикрашали фес червоних відтінків, а перли чи бісер нашивали на синій оксамит.

Зіліф аск’ї – скроневі ювелірні прикраси, які прикріплювали на краї фес. Вони були сакральним елементом одягу заміжньої жінки віком до 40 років.

Ювелірною прикрасою топелік із золота та срібла фес прикрашали зверху.

Прикраси фес вказували не лише на соціальний статус, а й на вік. Так, фес жінок, які вийшли з репродуктивного віку, здебільшого не мали декору.

Головні шалі були переважно білими або світлих пастельних відтінків, їх робили з легких, напівпрозорих тканин. На головних покривалах часто вишивали орнаментальну композицію егрі дал – «вигнута гілка». Це жіноча орнаментальна структура, яка унаочнює поєднання властивостей, характерних для жінок, – гнучкість, динамічність, мінливість, здатність до розвитку. Вишивка виконувалася в техніці двобічної татарської гладі, яка не має звороту.

Кримські татари продовжують берегти свою культуру. Кримськотатарські дівчата досі інколи вдягають фес, вишитий орнаментами та оздоблений витонченими ювелірними прикрасами, а жінки вкривають голови вишитим головним покривалом марама, особливо на дува – молебнях із нагоди урочистостей чи поминань. І це не лише дотримання моди з національним колоритом, це – данина звичаям народу, яка відображає його цінності.

🇺🇦 Допомогти захисникам України – https://bit.ly/3qbDpnc 🇺🇦