5 листопад о 10:35 

Музей – із глибокою вдячністю українським воїнам, які боронять нашу землю.

Велика грецька колонізація… Так називають науковці переселення греків з Балканського півострова і Малої Азії.

Вже не раз у наших постах ми писали, що на Північному узбережжі Чорного моря греки заснували поселення майже в той же час, коли у степах Надчорномор’я оселились скіфи–кочовики, які згодом разом з автохтонними племенами, на землях сучасної України створили велику державу – Скіфію. Про її природу, культуру і населення, а також сусідів скіфів розповів нам батько історії – Геродот. Описуючи ріки Скіфії, він зазначає: «Отже одна з рік Скіфії – це Істр. Далі за нею йде Тірас, який тече з півночі, витікаючи з великого озера, що відмежовує землю скіфів від землі неврів. Біля гирла його живуть елліни, так звані тіріти» (Геродот, IV, 51). Що стосується рік, то це Дунай та Дністер. На цій річці тіріти заснували місто Тіра, яке стало одним з найбільших у північно-західному регіоні Причорномор’я.

Археологічні дослідження, на жаль, відкрили тільки невелику частину давньої Тіри, оскільки місто було зруйноване під час нападу сусідів – племені карпів у ІІІ ст. і вже, мабуть, не відновлювалося на старому місці. Пізніше неподалік збудували цитадель, і, вірогідно, при її зведенні використовували камні зі споруд стародавнього міста Тіраи.

При дослідженні однієї з будівель археологи знайшли золотий перстень у вигляді змії, який зробили десь на межі ІІ – ІІІ ст. Це вже римський період античної історії. Прикраса досить масивна, можливо, чоловіча (діаметр – 23 мм).

Художників здавна приваблював образ змії пластичністю, своєрідною граційністю. Ці риси яскраво проявились і у персні, який ми розглядаємо. Змія з ромбічною головою, яка загрозливо піднесена. Від неї спускаються спіральні звиви. Вони закінчуються красиво вигнутим хвостом. Майстер наніс на прикрасу гострим різцем борозенки як імітація луски. Вони створювали мерехтіння при освітленні.

Крім естетичної привабливості, перстень мав символічне значення. Адже образ змії має глибокі корені у міфології та мистецтві багатьох народів. Найчастіше плазуна пов’язували з божествами плодючості. Згадаємо, зображення богині, на руках і на головному уборі якої зображення змії. Йдеться про знахідки на о. Крит (ХIV ст. до н.е.). У греків, які жили майже на два тисячоліття пізніше, змія була самостійним міфічним образом. Наприклад, Єхидна: верхня частина – жінка: неперевершена красуня, а нижня – змія. Про змію розповідають, як про супровідний «персонаж» деяких божеств. У міфології Давньої Греції, Риму змія уособлює мудрість, оновлення життя, воскресіння, зцілення. і в цій якості вважається атрибутом Афіни, (римської Мінерви). Змія — одна з іпостасей Асклепія (римляни називали його Ескулапом) як рятівника і цілителя. У Асклепія (і звичайно – Ескулапа) був посох, обвитий змією. Ці спіральні звиви нагадують форми ювелірних виробів. За одним з міфів, цей образ втілює уявлення про поєднання смерті і воскресіння. А було так: Асклепія покликали до хворого Главка – сина царя Міноса. Цілитель по дорозі побачив змію і вбив її, але через мить до неї приповз інший плазун з травою у пащі. Це зілля воскресило мертву змію. Асклепій же застосував траву для лікування сина царя.

Змія була емблемою богинь здоров’я і благополуччя – Гігейї та Салюс.

Отже цей перстень, мабуть, був своєрідним побажанням власнику здоров’я, удачі, а крім того, захищав від зла.
.
🇺🇦 Допомогти захисникам України – https://bit.ly/3N0zQKI 🇺🇦