15 травня о 09:37

Музей – із глибокою вдячністю українським воїнам, які боронять нашу землю.

Сьогодні, 15 травня, у світі відзначають День сім’ї.

В музеї зберігається невелике декоративне срібне золочене блюдо овальної форми. Вірогідно, воно було виготовлене у Німеччині наприкінці ХVIII ст. В центральній частині блюда розміщено карбоване зображення. Бортики прикрашені самоцвітами – яшмою, гранатами, аметистами, – закріпленими у невисоких чарунках, що перемежаються із карбованими пагонами рослин.

На блюді відтворено один із драматичних євангельських сюжетів – втечу до Єгипту. У центрі зображено Святе Сімейство – Діву Марію, Йосипа і малюка Ісуса.

З Євангелія від Матвія відомо, що після того як волхви, які принесли свої дари немовляті Ісусу, не повернулися до царя Ірода, праведному Йосипу уві сні з’явився янгол, що звелів: «Устань, візьми Дитятко та матір Його, і втікай до Єгипету, і будь там, доки не скажу тобі, бо Ірод шукатиме Дитя, щоб Його вбити» (Мт. 2:13). Йосип так і зробив – вночі з Дівою Марією і немовлям Ісусом вирушив до Єгипту, де вони перебували кілька років до смерті Ірода.

Сюжет «Втеча до Єгипту» – один з популярних у європейському мистецтві. Впродовж століть з’явились і затвердились певні канони – традиційні елементи композиції, кожен з яких мав своє символічне значення. Композиція ж на блюді із зібрання нашого музею є оригінальною версією сюжету.

В центрі зображення – Діва Марія, яка «по-жіночому» сидить на віслюку. Вона простягла руки, готова взяти загорнуте у пелюшки немовля, яке тримає Йосип. Чоловік присів на одне коліно. Перед ним лежить палиця, праворуч – спиляний стовбур дерева. Віслюка притримує юнак із палицею в правій руці. Позаду ще троє хлопців. Юнаки – так звані деспосіні (грецькою – «ті, хто належить Господу»), зведені брати Ісуса, сини Йосипа від першого шлюбу – Яків (він править віслюком), Іосія, Юда та Симеон. Про них відомо з апокрифів (неканонічних євангельських розповідей).

Стовбур дерева, можливо, є символом змін, вимушеної втечі з рідної землі, і водночас – надією на повернення, бо «для дерева є надія, що воно, якщо і буде зрубане, знову оживе, і паростки від нього виходити не перестануть (Йов 14:7).

Невідомий майстер зобразив Марію та Йосипа як своєрідну пару протилежностей.

Марія – мати, центр, довкола якого відбувається все дійство. Вона сповнена величі та впевненості, пишно вбрана, її постать – саме втілення материнства.

У напівоголеній фігурі Йосипа, навпаки, відчувається приземленість, суєтність, але в тому, як він турботно тримає сповите немовля, відчувається неймовірний прояв батьківства, у його погляді, зверненому до Марії, – ніжність та любов.

Майстер, відтворюючи євангельський сюжет, зобразив цілком земні почуття. Головний акцент ювелір зробив на цінності сімейних відносин матері, батька і дитя, наголошуючи, що тільки разом, тільки у родинній злагоді можливо подолати всі життєві труднощі.

Бережіть себе і своїх рідних, даруйте їм теплі слова і обійми.

Разом – переможемо!

🇺🇦 Допомогти захисникам України – https://bit.ly/3qbDpnc 🇺🇦

🇺🇦 Слава Героям! Слава Україні!