12 серпня о 10:01

Музей – із глибокою вдячністю українським воїнам, які боронять нашу землю.

У Приазовському степу особливої слави зажив скіфський курган, який одержав назву Бердянський і знаходився поблизу с. Нововасилівка, що поряд із м. Бердянськ. Його дослідження під керівництвом Миколи Чередниченка проводив Приморський загін Запорізької археологічної експедиції Інституту археології АН УРСР у 1977-1978 роках (дивіться наш допис від 17 червня).

Одна із загадок кургану – своєрідна схованка у могилі чоловіка, можливо, представника царського роду, зверхника скіфів цього регіону.




Гробницю було розграбовано ще у давнину, але на невеликій ділянці залишились сакральні речі, який не зачепили грабіжники. Серед них було знайдено прикраси жіночих головних уборів.

Завдяки чіткій фіксації декоративних елементів під час розкопок вдалося реконструювати ці убори. Про один комплект – конусоподібну шапочку і покривало, оздоблені золотими аплікаціями – ми вже розповідали.

Другий головний убір також мав конусоподібну форму. Його було прикрашено золотими пластинками-трикутниками з опуклинами, відтиснутими на поверхні, а також пластинками із зображенням хижака із родини котячих (лева?). Ці пластинки були зафіксовані на площині, яка нагадувала за обрисами трикутник, а під ними – залишки повсті червоного кольору.

Аплікації розміщувалися рядами, довжина яких скорочувалася знизу до верху.

Перший ряд: маленькі трикутні пластинки були прикріплені вершиною вверх і вниз – така орнаментальна схема відбиває уявлення про поєднання жіночого і чоловічого начала. Адже трикутник належить до універсальних символів, які мають дуже давні корені і значне географічне поширення. Трикутник – знак чоловічого (вершиною вверх) і жіночого (вершиною вниз) начал, а також відображає безкінечність: життя, смерть, нове життя.

Семантику убору підкреслює образ лева, відтворений на маленьких пластинах. Тварину показано в профільному ракурсі. Вона лежить, припавши на передні лапи, задні підтягнуті майже впритул до них, що створює враження напруги, внутрішньої динаміки. Відтворено пазурі на лапах, ребра на боці, довгий хвіст з відігнутим кінчиком утворює S-подібний елемент. Хижість тварини підкреслює широко роззявлена паща та вишкірені зуби. Художньому мисленню скіфів було притаманне узагальнене трактуванні образів тварин поряд з гіперболізацією їхніх характерних рис. У даному випадку акцентовано дику сутність хижака. За уявленнями скіфів усі хижаки з родини котячих є символами божеств плодючості. Крім того, на них покладали функцію захисту від злих сил.

До нижнього краю шапочки прикріплені підвіски у вигляді стилізованих бутонів на плетених ланцюжках. Відмітимо, що це єдиний рослинний мотив серед усіх, зафіксованих на площині «схованки». Можливо, усі магічні значення образів і візерунків звернені до богині Аргімпаси – богині любові, покровительки скіфів царських.
Конусоподібні убори, як доведено дослідженнями, є шлюбними. Це підкреслюють і декоративне оформлення, і червоний колір повстяної основи (кров, сонце).
Убори, які поклали у схованці в похованні чоловіка, були «замісними жертвами», тобто, жінки, залишились живими, а замість них поклали їхні шлюбні убори. Більш пишний з них, про який йшлося у попередньому дописі, вірогідно належав старшій дружині, а той, що ми розглядаємо зараз, – молодшій. Звичайно, це припущення, але воно має підстави, оскільки відомо, що представники аристократичних, а надто, царського родів могли мати кілька дружин. Їхні подарунки – це символ вірності, побажання милості богині Аргімпаси, покровительки звитяжних воїнів, героїв.
Збережена пам’ять про минуле – то підмурок перемоги України в наші дні. У пам’яті – наша сила, наша правда!
Тримаємо стрій! Разом – до перемоги!
Слава Героям! Слава Україні!
🇺🇦
Допомогти захисникам України – https://bit.ly/3qbDpnc 🇺🇦